Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe ( (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 z późn. zm.) oraz Statutu Szkoły Podstawowej nr 5 im. Bolesława Chrobrego w Bogatyni wprowadza się uchwałą rady rodziców z dnia …. niniejszy regulamin.
Regulamin określa cele, zadania i organizację Rady Rodziców, a także zakres i zasady działania poszczególnych jej ogniw.
Rozdział 1
CELE, ZADANIA I KOMPETENCJE RADY RODZICÓW
Ilekroć dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
- Szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową nr 5 im. Bolesława Chrobrego w Bogatyni
- Statucie – należy przez to rozumieć statut szkoły
- Radzie – należy przez to rozumieć Radę Rodziców Szkoły Podstawowej nr 5 im. Bolesława Chrobrego w Bogatyni
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Szkoły
- Klasowej Radzie Rodziców – należy przez to rozumieć wewnętrzny organ Rady wybierany przez rodziców poszczególnych klas
- Przewodniczącym, wiceprzewodniczącym, sekretarzu, skarbniku – należy przez to rozumieć odpowiednio Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego, Sekretarza i Skarbnika Rady
- Prezydium – należy przez to rozumieć Prezydium Rady
- Komisji rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady
§ 1
Rada Rodziców przy Szkole Podstawowej nr 5 im. Bolesława Chrobrego w Bogatyni jest samorządnym przedstawicielstwem wszystkich rodziców (opiekunów) uczniów Szkoły Podstawowej nr 5 im. Bolesława Chrobrego w Bogatyni współdziałającym z Dyrektorem, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim, organami nadzorującymi oraz innymi organizacjami i instytucjami w realizacji zadań Szkoły.
§ 2
- Celem Rady Rodziców jest:
- reprezentowanie ogółu rodziców Szkoły Podstawowej nr 5 im. Bolesława Chrobrego w Bogatyni,
- wspomaganie działalności Szkoły w zakresie doskonalenia procesu wychowawczego i dydaktycznego, poprawa warunków technicznych i wyposażenia, udzielanie pomocy materialnej uczniom,
- aktywizowanie ogółu rodziców (opiekunów) do czynnego udziału w realizacji nauczania, wychowania i opieki oraz udzielania w tym zakresie pomocy szkole,
- tworzenie właściwego klimatu społecznego i warunków materialnych do funkcjonowania Szkoły.
§ 3
- Do podstawowych zadań Rady Rodziców należą:
- Pobudzanie i organizowanie różnych form aktywności rodziców na rzecz realizacji programu pracy szkoły,
- Wyrażanie opinii, wniosków i stanowisk rodziców w sprawach przewidzianych przez prawo oświatowe i statut Szkoły,
- Gromadzenie i dysponowanie środkami finansowymi dla wspierania statutowej działalności szkoły oraz ustalanie zasad ich wydatkowania,
- Współpraca z Samorządem Uczniowskim oraz innymi młodzieżowymi i społecznymi organizacjami działającymi w szkole,
- Współudział i udzielanie pomocy w organizowaniu pracy uczniowskich kół i zespołów zainteresowań, otaczanie opieką uczniów szczególnie zdolnych,
- Zapewnienie rodzicom, we wspólnym działaniu z Dyrektorem Szkoły, nauczycielami oraz innymi organami, rzeczywistego wpływu na działalność Szkoły.
§ 4
- Do kompetencji Rady Rodziców szkoły należy:
- uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną:
- programu wychowawczego Szkoły obejmującego wszystkie treści działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
- programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;
- opiniowanie szkolnego zestawu programów nauczania i zestawu podręczników. W uzasadnionych przypadkach Rada Rodziców może wnioskować do Rady Pedagogicznej o dokonanie zmian w tych zestawach, z tym, że zmiana nie może nastąpić w trakcie roku szkolnego;
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły jeśli opracowanie takiego programu zostanie zlecone Dyrektorowi Szkoły;
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły;
- opiniowanie wniosków stowarzyszeń lub innych organizacji, w tym organizacji harcerskiej o podjęcie działalności w szkole, przy czym podęcie takiej działalności uwarunkowane jest pozytywną opinią Rady Rodziców.
- Porozumienie z Radą Pedagogiczną w sprawie programów o których mowa w pkt. 1. ppkt 1) a lub b, powinno nastąpić w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego. W razie niedotrzymania tego terminu program ten ustala Dyrektor Szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez Dyrektora obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
- Rada Rodziców może występować do Dyrektora i innych organów Szkoły, organu prowadzącego Szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Szkoły.
- Rada Rodziców może porozumiewać się z innymi radami rodziców, ustalając zasady i zakres współpracy.
Rozdział 2
ORGANY RADY RODZICÓW, ICH STRUKTURA I ZADANIA
§ 5
Klasowa Rada Rodziców
- Klasowa Rada Rodziców wybierana jest w tajnym głosowaniu na pierwszym ogólnym zebraniu rodziców lub opiekunów prawnych uczniów danej klasy w każdym roku szkolnym, przy czym obowiązuje zasada, że jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic lub opiekun.
- Tryb przeprowadzania wyborów do Klasowej Rady Rodziców:
- Wybór komisji skrutacyjnej – min. 2 osoby,
- zgłoszenie kandydatów do rady – rodzice mogą sami zgłaszać chęć kandydowania,
- rodzice obecni na zebraniu wypisują na dostarczonych kartkach trzy nazwiska spośród zgłoszonych kandydatów,
- komisja skrutacyjna zbiera kartki z nazwiskami, podlicza ilość głosów oddanych na poszczególnych kandydatów i ogłasza wyniki wyborów podając nazwiska trzech osób, które uzyskały największą liczbę głosów i tym samym tworzą Klasową Radę Rodziców,
- komisja skrutacyjna sporządza protokół na okoliczność odbytych wyborów. Protokół przekazywany jest do dokumentacji Rady Rodziców Szkoły.
- Rodzice wybrani do Klasowej Rady wybierają ze swego grona przewodniczącego rady, sekretarza i skarbnika oraz ustalają, która z tych osób będzie pełniła funkcję delegata do Rady Rodziców Szkoły.
- Kadencja Klasowej Rady Rodziców trwa 1 rok.
- W posiedzeniach Klasowej Rady może brać udział wychowawca klasy z głosem doradczym.
- Rodzice uczniów danej klasy mogą odwołać Klasową Radę Rodziców w całości lub poszczególnych jej członków w następujących przypadkach:
- utraty zaufania rodziców lub opiekunów prawnych, reprezentujących co najmniej 10 uczniów danej klasy,
- odejścia dziecka z klasy,
- rezygnacji z pełnionej funkcji.
- Odwołanie całości lub części Klasowej Rady Rodziców odbywać się może na każdym zebraniu rodziców lub opiekunów dzieci danej klasy. Na tym samym zebraniu klasowym, w tajnym głosowaniu, wybierane są nowe osoby.
- Podstawowe zadania Klasowej Rady Rodziców, to między innymi:
- realizacja zadań Rady Rodziców Szkoły na terenie danej klasy, a w szczególności dostosowanie zadań określonych w § 3 do konkretnych potrzeb klasy, wyrażanych przez rodziców lub opiekunów prawnych, uczniów i nauczycieli,
- współdziałanie ze wszystkimi rodzicami i włączanie ich do realizacji programu działania Rady Rodziców Szkoły oraz do pomocy i udziału w życiu klasy i Szkoły.
§ 6
Skład Rady Rodziców Szkoły
- W skład Rady Rodziców Zespołu Szkół wchodzą, po jednym, przedstawiciele Klasowych Rad Szkoły, wybranych zgodnie z przepisami § 5 pkt 2.
- Do podstawowych zadań przedstawiciela Klasowej Rady należy:
- uczestniczenie w zebraniach plenarnych Rady Rodziców Szkoły,
- aktywne włączanie w się realizację zadań Rady, a szczególnie w prace powoływanych komisji opiniujących,
- reprezentowanie klasy na forum Rady,
- wymiana informacji między Radą a rodzicami uczniów poszczególnych klas,
- zachęcanie rodziców uczniów poszczególnych klas do pomocy i udziału w realizacji zadań Rady Rodziców Szkoły,
- przekazywanie sprawozdań z działalności Rady na forum klasy.
- Liczba członków Rady Rodziców odpowiada liczbie przedstawicieli Rad Klasowych .
- Kadencja członków Rady trwa 1 rok.
- Członkowie Rady Rodziców zobowiązani są do znajomości i przestrzegania uchwalonego Regulaminu oraz wypełniania wynikających z niego zobowiązań
- Członkostwo w Radzie i wszelkie funkcje pełnione są społecznie.
- Rodzicom, których dzieci ukończyły naukę w szkole, wygasa mandat delegata do Rady.
§ 7
Organy Rady Rodziców Szkoły
- Organami Rady Rodziców Szkoły są:
- Zebranie plenarne – najwyższa władza ogółu rodziców,
- Prezydium - wewnętrzny organ kierujący pracami Rady,
- Komisja Rewizyjna – organ kontrolny.
§ 8
Zebranie plenarne Rady Rodziców
- Zebrania plenarne Rady Rodziców Szkoły zbiera się minimum dwa razy w roku szkolnym.
- Zebrania plenarne zwołuje Prezydium Rady:
- na swój własny wniosek,
- na wniosek Klasowych Rad Rodziców reprezentujących co najmniej 3 klasy,
- na wniosek Dyrektora Szkoły lub innych organów Szkoły
- Członkowie Rady Rodziców Szkoły winni być zawiadomieni o zwołaniu posiedzenia plenarnego w formie pisemnej (można wykorzystać pocztę elektroniczną), minimum 3 dni przed wyznaczonym terminem zebrania. Zawiadomienie powinno zawierać porządek obrad.
- W posiedzeniach Rady Rodziców może brać udział Dyrektor Szkoły.
- Rada Rodziców może zaprosić do udziału w posiedzeniach także inne osoby.
- Rada Rodziców wybiera ze swego grona w drodze uchwały:
- Prezydium Rady Rodziców w liczbie minimum 6 osób.
- Komisję Rewizyjną w liczbie 3 osób.
- Do wyłącznej kompetencji Rady Rodziców szkoły należy podejmowanie decyzji w następujących sprawach:
- uchwalenia i zmian regulaminu Rady Rodziców,
- zatwierdzania budżetu Rady Rodziców,
- zatwierdzania wysokości składek na rzecz Rady Rodziców
- wyboru Prezydium i Komisji Rewizyjnej,
- odwoływania Prezydium Rady lub poszczególnych jego członków,
- zatwierdzanie rocznych sprawozdań przedkładanych przez Prezydium Rady Rodziców.
- Uchwały Rady Rodziców zapadają zwykłą większością głosów osób obecnych na zebraniu w głosowaniu jawnym z wyjątkiem uchwał w sprawach dotyczących Regulaminu Rady (§15).
- Ustala się następujący porządek obrad plenarnego zebrania sprawozdawczo-wyborczego Rady Rodziców:
- wybór przewodniczącego i sekretarza zebrania oraz innych organów zebrania, jak: komisja regulaminowa, komisja wyborcza,
- wybory do tych funkcji są jawne,
- sprawozdanie ustępującego Prezydium z działalności w okresie sprawozdawczym,
- sprawozdanie Komisji Rewizyjnej i wniosek o udzieleniu (lub nie udzieleniu) absolutorium ustępującemu Prezydium,
- informacja Dyrektora Szkoły o stanie organizacyjnym i funkcjonowaniu Szkoły, ewentualne wystąpienia zaproszonych przedstawicieli innych organów Szkoły lub organizacji,
- uchwalenie wniosków i uchwał dotyczących działalności Rady Rodziców,
- wybory nowych organów Rady Rodziców: ustalenie przez komisję regulaminową listy obecności i stwierdzenie prawomocności zebrania, przypomnienie zasad wyborczych oraz ustalenie listy kandydatów przez komisję wyborczą, głosowanie, ogłoszenie wyników,
- raz w roku ustalenie wysokości składek na fundusz Rady Rodziców
- wolne głosy i wnioski.
- Inne plenarne posiedzenia Rady Rodziców przyjmują taki sam porządek obrad jak w pkt. 9, z tym, że opuszcza się w nim punkty dotyczące wyborów i ustalenia składek na fundusz Rady.
- Odwoływanie Prezydium lub poszczególnych jego członków:
- Rada Rodziców Szkoły może odwołać Prezydium w całości lub poszczególnych jego członków przed końcem kadencji wyłącznie na zebraniu plenarnym.
- Pisemny wniosek o odwołanie, z uzasadnieniem i poparciem minimum 10 członków Rady Rodziców lub 2/3 składu Prezydium, składany jest na ręce przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
- Przy odwołaniu stosuje się tryb przyjęty dla wyborów.
- W przypadku odwołania członka Prezydium lub złożenia przez niego rezygnacji, Rada Rodziców Szkoły w drodze wyboru uzupełnia skład Prezydium do minimalnej liczby członków.
- Posiedzenia Rady Rodziców i innych organów są protokołowane, a protokoły podlegają zatwierdzeniu na kolejnym najbliższym zebraniu danego organu.
- Kadencja Rady Rodziców trwa1 rok.
- Ustępująca Rada Rodziców działa do chwili wyboru i ukonstytuowania się nowej Rady Rodziców.
§ 9
Prezydium Rady Rodziców
- Prezydium Rady Rodziców jest ogniwem wykonawczym realizującym przyjęty przez Radę Rodziców Szkoły plan działania.
- Prezydium Rady Rodziców wykonuje wszystkie zadania i kompetencje Rady Rodziców pomiędzy jej zebraniami z wyłączeniem spraw wymienionych w §8 pkt. 7.
- Do podstawowych zadań Prezydium należy:
- bieżące kierowanie pracami Rady w okresie między zebraniami, w tym gospodarką finansową Rady,
- realizacja planu finansowego Rady oraz podejmowanie decyzji o jego zmianach,
- wykonywanie uchwał Rady,
- powoływanie i nadzór nad pracami komisji utworzonych w celu wydania opinii w sprawach przytoczonych w kompetencjach Rady w § 4 niniejszego regulaminu,
- zatrudnianie osób (zlecanie usług) niezbędnych do realizacji zadań Rady,
- reprezentowanie Rady i ogółu rodziców wobec Dyrektora i innych organów Szkoły oraz na zewnątrz,
- przygotowanie i przedstawienie rocznego sprawozdania ze swojej działalności przed Radą Rodziców,
- przygotowanie projektu planu finansowego i przedstawienie do zatwierdzenia przez Radę. Plan finansowy Rady tworzony jest oddzielnie na każdy rok szkolny, tj. na okres od 1 września do 31 sierpnia.
- przygotowywanie projektów uchwał w zakresie spraw będących w wyłącznej kompetencji Rady Rodziców.
- Prezydium ze swego grona wybiera:
- Przewodniczącego
- Wiceprzewodniczącego
- Skarbnika
- Sekretarza
- Uchwały Prezydium Rady Rodziców są podejmowane w głosowaniu jawnym przy obecności przynajmniej połowy składu Prezydium, większością głosów. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Przewodniczącego. Posiedzenia Prezydium są protokołowane, a protokoły przechowywane w dokumentacji Rady.
- W posiedzeniach Prezydium Rady Rodziców może brać udział Dyrektor Szkoły.
§ 10
Członkowie funkcyjni Prezydium
- Do zadań Przewodniczącego Rady Rodziców należy:
- kierowanie pracami Rady Rodziców,
- współpraca z dyrekcją Szkoły, Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim w dostosowywaniu zadań i celów Rady Rodziców do konkretnych potrzeb uczniów i Szkoły,
- dokonywanie podziału zadań i obowiązków miedzy członków Prezydium Rady
- współdziałanie ze wszystkimi członkami Rady Rodziców w celu realizacji planu pracy,
- zwoływanie i prowadzenie zebrań Prezydium Rady Rodziców,
- kierowanie działalnością finansową Rady Rodziców,
- określenie zakresu działań dla komisji problemowych,
- przekazywanie uchwał, wniosków i opinii Dyrektorowi Szkoły, Radzie Pedagogicznej i Samorządowi Uczniowskiemu,
- reprezentowanie Rady Rodziców na zewnątrz.
- Zadaniem Sekretarza Rady Rodziców jest:
- opracowanie i realizacja harmonogramu spotkań Rady Rodziców,
- przygotowanie zebrań Prezydium Rady Rodziców,
- nadzorowanie terminowości wykonania prac Rady Rodziców,
- sporządzanie protokołów z zebrań Rady Rodziców i Prezydium Rady Rodziców,
- prowadzenie dokumentacji Rady Rodziców oraz zapewnienie jej prawidłowego przechowywania.
- zapewnia techniczne warunki pracy prezydium (przygotowuje materiały do pracy Prezydium, odpowiednią ilość kopii propozycji uchwał, harmonogramu spotkań itp.).
- Zadaniem Skarbnika Rady Rodziców jest:
- nadzorowanie całokształtu spraw związanych z działalnością kasowo-finansową Rady Rodziców zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- organizowanie – wspólnie ze skarbnikami Klasowych Rad Rodziców – wpływów finansowych na działalność Rady Rodziców.
- nadzór nad pełną i bieżącą realizacją planowanych dochodów oraz prawidłową, celową i zgodną z przeznaczeniem oraz obowiązującymi przepisami realizacją wydatków,
- opracowanie – w porozumieniu z Prezydium Rady Rodziców – projektów planów finansowych i nadzór nad ich prawidłową realizacją,
- sprawdzanie na bieżąco dokumentów i dowodów rachunkowo-kasowych oraz zatwierdzanie ich do wypłaty,
- składanie sprawozdań z działalności finansowo-gospodarczej oraz wykonania planów finansowych Rady Rodziców.
§ 11
Komisja Rewizyjna
- Komisja Rewizyjna jest ogniwem kontrolującym pracę Prezydium.
- Komisja Rewizyjna wybierana jest na zebraniu plenarnym Rady Rodziców Szkoły w trybie przyjętym dla wyborów Prezydium. Co najmniej jeden członek Komisji Rewizyjnej powinien być dobrze zorientowany w przepisach prawa finansowego i rachunkowości.
- W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą 3 osoby.
- Komisja Rewizyjna na pierwszym zebraniu dokonuje wyboru przewodniczącego.
- Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa jeden rok.
- Komisja Rewizyjna zobowiązana jest do corocznego przeprowadzenia kontroli:
- działalności poszczególnych ogniw Rady Rodziców pod względem zgodności z przepisami niniejszego Regulaminu i uchwałami Rady Rodziców i Prezydium
- działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców w zakresie zgodności z przepisami, oraz przedstawienia oceny tych działalności na posiedzeniu plenarnym Rady Rodziców Szkoły,
- Komisja Rewizyjna opiniuje roczne sprawozdanie finansowe i wnioskuje w sprawie udzielenia absolutorium Prezydium za dany rok szkolny na pierwszym plenarnym posiedzeniu Rady Rodziców Szkoły.
- Na wniosek przewodniczącego lub skarbnika, bądź na pisemny wniosek przez co najmniej 10 rodziców lub z własnej inicjatywy przeprowadza kontrole doraźne.
§ 12
Doraźne Komisje Celowe
- Komisje Celowe są organami powoływanymi:
- w celu wydania opinii w sprawach opisanych w kompetencjach Rady w § 3,
- w przypadku konieczności rozwiązywania powstałych w Szkole problemów.
- W skład Komisji Celowych mogą wchodzić członkowie Rady Rodziców, rodzice lub opiekunowie nie wchodzący w skład Rady Szkoły, mający doświadczenie w sprawach, dla których Komisja Celowa jest powoływana.
- Prezydium może zasięgać opinii ekspertów, i jeśli sytuacja tego wymaga, wynagradzać ich pracę na podstawie uchwały Prezydium.
- Komisji Celowej przewodniczy jeden z członków Prezydium Rady Rodziców.
- Komisje Celowe powołuje Prezydium Rady Rodziców na wniosek:
- z własnej inicjatywy,
- Dyrektora Szkoły,
- grupy rodziców lub opiekunów prawnych reprezentujących, co najmniej 30 uczniów lub 2/3 danej klasy.
- Komisje Celowe są obowiązane do złożenia sprawozdania ze swych prac na posiedzeniach Prezydium Rady Rodziców.
§ 13
Zarządzanie funduszem Rady
- Rada gromadzi fundusze na wspieranie statutowej działalności Szkoły z następujących źródeł:
- składek wnoszonych przez rodziców lub opiekunów prawnych uczniów szkoły,
- darowizn osób prywatnych i instytucji,
- wpływów z instytucji i organizacji społecznych,
- innych źródeł.
- Środki finansowe zgromadzone w funduszu Rady mogą być przeznaczone na:
- dofinansowanie zajęć pozalekcyjnych i nadobowiązkowych,
- dofinansowanie imprez szkolnych o charakterze kulturalnym lub oświatowym,
- wspomaganie uczniów zespołu szkół znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej,
- zakup pomocy dydaktycznych i naukowych,
- nagrody dla uczniów za wyniki w nauce i osiągnięcia w konkursach,
- promocję Zespołu Szkół,
- koszty związane z działalnością Rady,
- inne cele, zgodnie z obowiązującym prawem.
- Podziału zgromadzonych na funduszu Rady środków dokonuje się w oparciu o plan finansowy, tworzony na podstawie projektu przedstawionego przez Prezydium Rady Rodziców.
- Podstawą wydatkowania środków zgromadzonych w funduszu Rady są:
- wnioski Dyrektora Szkoły,
- wnioski zainteresowanych osób i organizacji zaopiniowane przez Dyrektora lub Wicedyrektora Szkoły,
- uchwały Prezydium Rady.
- Wysokość dobrowolnej miesięcznej składki na wniosek Prezydium ustala na początku każdego roku szkolnego Rada Rodziców.
- Jeśli do Szkoły uczęszcza więcej niż jedno dziecko tych samych rodziców, składka wnoszona jest proporcjonalnie do ilości dzieci w każdej z klas.
- Do dysponowania funduszem Rady upoważnione jest Prezydium Rady.
- Środki funduszu gromadzone są na wydzielonym rachunku bankowym.
- Osobami podpisującymi dokumenty bankowe są: przewodniczący lub dwóch upoważnionych członków Prezydium.
- W imieniu Rady dokumenty skutkujące zobowiązaniami finansowymi podpisują dwaj członkowie Prezydium łącznie spośród: Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego, Sekretarza i Skarbnika.
- W celu prowadzenia bieżącej dokumentacji administracyjno-księgowej oraz zabezpieczenia prawidłowości jej sporządzania Rada Rodziców może zlecać wykonanie tych prac osobom posiadającym odpowiednie przygotowanie.
- Wysokość, ilość oraz zasady wynagradzania osób świadczących pracę na rzecz Rady Rodziców ustala Prezydium w drodze uchwały.
- Zasady rachunkowości regulują odrębne przepisy.
- Dokumenty księgowe muszą być, przed zaksięgowaniem, sprawdzone przez skarbnika pod względem formalnym i rachunkowym oraz zatwierdzone pod względem merytorycznym przez przewodniczącego Rady.
Rozdział 3
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 14
- Do podpisywania dokumentów i korespondencji w imieniu Prezydium Rady Rodziców uprawniony jest Przewodniczący Rady Rodziców bądź upoważniony przez niego Wiceprzewodniczący wespół z Sekretarzem lub Skarbnikiem.
- Rada Rodziców posługuje się pieczęcią podłużną o treści:
- Rada Rodziców przySzkole Podstawowej nr 5 im. Bolesława Chrobrego w Bogatyni
- Działalność Rady powinna być zgodna z obowiązującymi przepisami władz oświatowych i Statutem Szkoły.
- Jeżeli uchwały i inne decyzje Rady Rodziców są sprzeczne z obowiązującymi przepisami szkolnymi lub interesem Szkoły i mogą wywoływać w swych konsekwencjach ujemne skutki społeczne - Dyrektor Szkoły zawiesza ich wykonywanie i bezzwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni ma obowiązek uzgodnić z Prezydium Rady Rodziców tok postępowania w sprawie będącej przedmiotem uchwały.
- W razie braku uzgodnień o których mowa w pkt. 4 Dyrektor Szkoły lub Rada Rodziców przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi prowadzącemu lub Kuratorium Oświaty w Jeleniej Górze.
§ 15
- Regulamin Rady Rodziców przyjmowany jest przez Radę Rodziców Szkoły.
- Do przyjęcia Regulaminu wymagana jest większość 2/3 głosów spośród obecnych na zebraniu członków Rady Rodziców.
- Zmiany w Regulaminie wymagają trybu określonego w pkt. 1.
- Propozycje zmian Regulaminu mogą być zgłaszane przez:
- Prezydium Rady,
- Dyrektora Szkoły,
- Klasowe Rady Rodziców,
- rodziców i opiekunów prawnych, reprezentowanych przez co najmniej 30 osób.
§ 16
- Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.